2022. május 18.
A jövő pótkocsiját fejleszti a Neumann Egyetem
Az autopro.hu – A magyar gépjárműgyártók és -beszállítók honlapja is hírt adott projektünkről.
A cikk megtekintéséhez kérjük kattintson az alábbi linkre:
https://autopro.hu/gyartosor/a-jovo-potkocsijat-fejleszti-a-neumann-egyetem/698263
2022. május 13.
Egyetemi tudásbázis az iparban
Projektértekezletünkön vendégünk volt a Kecskeméti Televízió stábja, az általuk készített összeállítás, interjúkkal fűszerezve a Hírös Hírekben megtekinthető az alábbi linkre vagy a videóra kattintva:
2022. március 25.
Nagyszabású kutatásfejlesztés
A sajtóközlemény megtekintéséhez kérjük kattintson az alábbi linkre:
https://www.baja.hu/index.php/aktualis-hirek/item/14534-sajtokozlemeny
2022. március 21.
Nagyszabású kutatásfejlesztés
A BUDAMOBIL-CARGO Kft., a T.E.T.T Mérnökiroda Kft. és a Neumann János Egyetem alkotta konzorciumban valósul meg a 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00052 azonosítószámú, „Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal” című projekt.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által támogatott 920 880 210 Forint összköltségű projekt megvalósításához a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az NKFI Alapból összesen 616 563 683 Forint vissza nem térítendő támogatást nyújt Kedvezményezettek részére mely támogatásból a Budamobil Cargo Kft, mint konzorciumvezető 255 000 376 Forint, a T.E.T.T Mérnökiroda Kft., mint konzorciumi tag 169 880 795 Forint, a Neumann János Egyetem, mint konzorciumi tag 191 682 512 Forint összegben részesül. A támogatás intenzitása a projekt elszámolható összköltségének 66,95 %-a.
Napjainkban a tömegcsökkentési trendek egyre jobban megjelennek nem csak a személygépjárművek gyártásánál, hanem más közeledési eszközöknél, így a tehergépjárművek esetén is. Ennek oka kettős: egyrészről a különböző környezetvédelmi direktívák miatt egyre szigorúbb előírások vonatkoznak a tehergépjárművekre, másrészről piaci igény bontakozik ki az egy fuvarral elérhető szállított tömeg maximalizálása területén. Csökkenő tehergépjármű saját tömeggel mind a környezetvédelmi mind a gazdasági szempontok teljesülni tudnak, így piacképesebb lehet a tehergépjármű.
A kutatás fejlesztési projektünk során a tehergépjárművek legnagyobb tömegét képviselő egységeire helyezzük a hangsúlyt, melyek fejlesztésével jelentős eredmény érhető el. Jelenleg az általános felhasznált anyagok az alap és a közepes szilárdságú acélok, valamint az alumínium. Ezen anyagok felhasználásával nem lehet jelentős áttörést hozni a tömegcsökkentés területén. Terveink között szerepel, hogy a ma fellelhető legkorszerűbb anyagokat innovatív módon használjuk fel, melyre eddig nem volt példa a tehergépjárművek építése során.
Célunk, hogy az egyes részegységek tömegét akár 70%-kal, míg a teljes tehergépjármű pótkocsi tömegéét legalább 30%-al tudjuk csökkenteni, úgy hogy annak szilárdsága nem romlik, ezzel együtt ára pedig jelentősen nem növekszik meg.
A projekt eredményeképp jelentős környezetterhelés csökkenéssel számolunk. Számításaink szerint a tömegcsökkenéssel a tervezett tehergépjármű élettartama alatt, azonos szállított tömeg mellett el tudunk érni több, mint 10 tonna CO2 kibocsájtás csökkenést és több mint 5000 liter üzemanyag megtakarítást. Ezek alapján a projekt eredménye nem csak a felhasználók szintjén realizálódik, hanem jelentős nemzetgazdasági előnyökkel is jár.
További információ kérhető:
T.E.T.T. Mérnökiroda Kft.
Végh Tamás – ügyvezető
tel: +36 79 322 824
e-mail: tett@tett.t-online.hu
https://www.tettkft.hu
https://keol.hu/kecskemet-bacs/kutatas-fejlesztesi-projekt-resztvevoje-a-kecskemeti-egyetem
2021. június 11.
https://hiros.hu/hiros-gazdasag-2021-tavaszletoltes
2021. május 18.
Nagyszabású kutatásfejlesztés
Újabb kutatásfejlesztési projekt megvalósításába kezdett Baján a T.E.T.T. Mérnökiroda Kft., a hazai és nemzetközi szakmai berkekben is ismert, bicskei székhelyű MAGYARMET Kft. szakembereivel közösen, konzorciumi partnerség keretében, a kecskeméti Neumann János Egyetem által nyújtott k+f szolgáltatások igénybevételével.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, mint kezelő szerv útján meghirdetett, Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása (2020-1.1.2-PIACI KFI) pályázati kiírásra benyújtott „Vibrációs feszültség mentesítési eljárások és a kapcsolódó diagnosztika kifejlesztése precíziós öntvény alkatrészek kezelésére.” című, 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00005 azonosító számú projekt célja egy olyan kezelő berendezés és kapcsolódó kezelő asztal kifejlesztése különböző ipari szegmensek számára, mellyel az egészen kisméretű, néhány kilogrammos munkadaraboktól kezdődően akár a nagy méretű több tonnás szerkezetek feszültség csökkentése is elvégezhető továbbá egy olyan diagnosztikai egység megalkotása mely a gyártók számára biztosan megadja az egyes darabok kezelési idejét, annak eredményességét. Az így kifejlesztett, egyenletes, minimális belső feszültséggel rendelkező jó minőségű munkadarabok gyártását eredményező, energiaigény és időszükséglet tekintetében is versenyképes rendszert a precíziós öntés technológiai folyamatába is illeszteni kívánják. A projekt fizikai megvalósítása 2021. február 1 -én vette kezdetét, fizikai befejezésére 2023. január 31 -én kerül sor.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által támogatott 587 825 673 Forint összköltségű projekt megvalósításához a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az NKFI Alapból összesen 334 689 221 Forint vissza nem térítendő támogatást nyújt Kedvezményezettek részére mely támogatásból a T.E.T.T Mérnökiroda Kft. mint konzorciumvezető 202 354 690 Forint, a MAGYARMET Kft. mint konzorciumi tag 132 334 531 Forint összegben részesül. A támogatás intenzitása a projekt elszámolható összköltségének 56,94 %-a.
További információ kérhető:
T.E.T.T. Mérnökiroda Kft.
Végh Tamás – ügyvezető
tel: +36 79 322 824
e-mail: tett@tett.t-online.hu
https://www.tettkft.hu
https://www.baja.hu/index.php/aktualis-hirek/item/12898-nagyszabasu-kutatasfejlesztes
2020. november 25.
Változatlan fomában biztosítjuk a gyakorlati képzést!
Az M1 Híradó járt nálunk, ahol beszámolhattunk arról, hogy diákjaink számára továbbra is biztosítjuk a gyakorlati oktatást forgácsoló és lakatos üzemünkben. Célunk, hogy tanulóinknak valódi szakmai tudás alapot és ezzel valódi értéket adhassunk!
A video megtekintéséhez kérjük kattintson az alábbi linkre:
https://www.facebook.com/mtva.hirado/videos/168009485045356/?t=48
2018. december. 12.
2018. december. 12.
2016. november 3.
Megvan a megfelelő megoldás
TETT KFT. Előbb műszaki problémát találták, kutatás-fejlesztésiinnovációs pályázatot nyertek
„A TETT Kft. 1996-ban alakult, ebben a formában közel tíz éve végez fémipari tevékenységet Baján, a Teller Ede utcai telephelyén. Hegesztünk-forgácsolunk, hazai és külföldi cégek megrendeléseire gyártunk gépeket, gépalkatrészeket, fémipari termékeket. Az általunk gyártott alkatrészek egy része gömb- és lemezgrafitos szürkeöntvény. Az öntvény alkatrészeket „csak” forgácsoljuk. Ezen termékkörben akadtunk rá egy olyan műszaki problémára, amelynek megoldására elkészült a Széchenyi 2020 keretében megnyert kutatás-fejlesztési innovációs pályázatunk”, írja Végh Tamás ügyvezető, amikor a sikeres pályázatról kérdezzük.
– A jelzett műszaki sajátosság megoldása kezdetektől fogva komoly fejtörést okoz a forgácsoló szakembereknek. Öntvény alkatrészeknél az öntés folyamán termikus feszültségek maradnak a munkadarabban. Ezek a forgácsolási eljárás alatt felszínre kerülnek és esetenként jelentős geometriai alakváltozást okoznak. A nagy gond az, hogy nem irányítható a folyamat, azaz forgácsolás után annyira elvetemedik a darab, hogy egy szigorúbb alak- és/vagy mérettűrés esetén akár selejtezni kell. Ez öntött darabok esetén nagy probléma a jelentős átfutási idők és anyagköltségek miatt. A gépgyártás széles szegmensét érintő téma, mivel a prémium gépipari termékeket jellemzően öntvény alkatrészekből szerelik össze – derül ki Végh Tamás tájékoztatásából.
– A problémát a szakemberek sajátos módszerekkel oldották meg. Előforgácsolták (nagyolták) a darabot és hagyták „pihenni”. A pihentetés akár évekig eltartó folyamat lehetett. Ez idő alatt a darab a benne lévő feszültségek egy részét „elengedte”, lehetővé téve a további forgácsolást. Az idősebbek ezt öregbítésnek nevezték. De a pihentetés mellett más praktikákat is be kellett vetni. Többek között olyan forgácsolási eljárásokat alkalmaztak, melyek segítségével csak nagy időráfordítással lehetett elérni a lehető legkisebb mértékű vetemedést. A forgácsolási idők növelése viszont magas gépi és emberi költségeket is jelent.
– A problémakörnek még egy fontos tényezője van: a viszonylag gyors eredmény eléréséhez hőkezelési eljárást kell alkalmazni. Ez nagy energiaigényű, környezet szennyező, speciális hőkezelő kamra méreteket igényel. Mivel óriási az energia igénye, nagyon drága. Ezzel együtt még mindig napokig eltartó eljárást kellett alkalmazni a belső feszültségek csökkentése érdekében.
– Az előzőekben leírtakból jól látszik, hogy az öntvény alkatrészek forgácsolása esetenként komoly szakmai felkészülést igényel, miközben nagyon komoly költségeket emészt fel. Mivel cégünk árbevételének jelentős része öntvény alkatrészek forgácsolásából származik, számunkra ez egy prioritást élvező témakör.
– Ami a pályázatot illeti, a forgácsolással eltöltött évek alatt kerestük a megoldást az évtizedek óta meglévő problémára. Találtunk egy olyan eljárást, ami véleményünk szerint képes megoldani az említett nehézségeket, azt azonban nem tudjuk, mi a tudományos magyarázata a jelenségnek. Az eljárás gyors, olcsó és alacsony energiaigényű, tehát minden igényünket kielégíti. Mivel ezen eljárás nincs tudományosan alátámasztva, abban sem lehetünk biztosak, hogy megfelelő módon használjuk, illetve teljes mértékben ki tudjuk használni a benne rejlő lehetőségeket.
– Az általunk megnyert Kutatás Fejlesztési Innovációs pályázat megvalósítása erről szól. A projekt célja egy olyan feszültségmentesítő kezelőhely létrehozása, amely lehetőséget teremt a forgácsoló szakemberek számára olyan technológiák alkalmazására, amelyek ma a belső feszültségek miatt nem alkalmazhatóak. Ilyen berendezés ma a nemzetközi piacokon sem elérhető. Összeállítottunk egy tudományos fokozatokkal rendelkező, K+F+I területen is nagy tapasztalattal bíró csapatot. A külsős szakemberek integrálását vállalta az Akusztika Kft., mely alvállalkozóként segíti a projekt sikerességét. – Az elnyert pályázat megvalósítási szakasza, a projekt szervezeti rendszerének felállításával, a vállalat szervezeti rendszeréhez való igazításával és a pontosan megtervezett projektfeladatok meghatározásával október 1-én megkezdődött. A projekt zárását 2018 októberére tervezzük.
– A kezdés kevésbé szakmai, de elengedhetetlen szakaszát követően, kezdjük meg a szakmai és kutatási munkát. Ennek lényeges elemeiről rendszeresen beszámolunk a bajaiaknak. Projektgazdaként nagy reménnyel tölt el, hogy a munkánkhoz sikerült cégen belül és kívül is egy lelkes, motivált, elszánt csapatot összehoznunk. Különös tekintettel arra, hogy mindezt Baján tudjuk megvalósítani.